Pärekatto

Riiheen ja hevoskiertoon (karttakohde 9) tehtiin uusi pärekatto 2009. Vanha katto olikin 1970-luvun lopulta eli selvisi kolmenkymmenen vuoden ikään. Kattoon päätettiin tällä kertaa ostaa päreet ja tehdä muut työt talkoilla. Päreet tulivat Toivakasta, jossa Karin Päre ja Puu tekee päreitä ja he tekevät myös kattoja. Koska katto oli ollut vielä kohtalaisessa kunnossa, riitti vanhojen päreiden poistaminen pohjatöiksi. Päreet on kiinnitetty pienillä rautanauloilla, joten päreet irtoavat melko helposti, kun ne on kaiken lisäksi laitettu kauniisiin riveihin. Tasakärkinen rautalapio sopii työhön hyvin. Päreet irti ja peräkärryyn, tellinkit pystyyn, päreniput katolle ja katon tekoon. Tässä vaiheessa tarkistetaan ruodelautojen kunto ja huonot vaihdetaan, sillä niiden on kestettävä taas uusien päreiden ikä. Räystäslaudat ja otsalaudat sekä tuulilaudat yleensä vaihdetaan, sillä ne ovat jo säissä pehmenneet.

Päreet pitää laittaa oikein päin, jotta vesi tulee pois katolta eikä työnny päreen sisään ja tietysti päre laitetaan vielä selkäpuoli päälle päin. Ammattimaiset päreen tekijät kastavat pärenippujen yläpään maaliin, jolloin päre on helppo laittaa oikein päin. Räystäälle laitetaan useampi kerros, alle katkaistuja rinnakkain ja päälle pitkiä päreitä limittäin, jotta joka kohtaan kattoa tulee yhtä monta kerrosta päreitä. Päreet laitetaan muualla katossa limittäin ja teossa edetään rakennuksen päädystä toiseen ja taas seuraava kerros takaisin. Terä- eli riialaudalla varmistetaan rivien suoruus ja hammaslaudoilla oikea etenemä. Naulaaminen tehdään pärekattonauloilla läheltä reunaa ja sen verran ylhäältä, ettei naula jää valmiissa katossa näkyviin.

Kun katto on tehty harjalle, joudutaan taas viimeisiä kerroksia katkaisemaan, jotta eri lappeiden päreet mahtuvat, mutta päättyvät lähekkäin. Jos katossa on jiirejä, kannattaa niihin laittaa tuohilevyt alle, sillä pelkistä päreistä ei saa tarpeeksi tiivistä jiirin pohjaa. Päre on liukas, joten teossa pitää jyrkemmällä katolla olla tellinkit. Vanhaan aikaan kattoon kiinnitettiin ”poklossit” isoilla nauloilla ja niiden varaan lankku jalkatueksi. Tuoreessa päreessä naulan reikä menee tukkoon, kun naula poistetaan. Jos päreet ovat pässeet kuivumaan, kannattaa nippuja liottaa vedessä. Kun päreet ovat katolla, laitetaan vielä paikoilleen harjalaudat ja kampalaudat, joita myös tuulilaudoiksi sanotaan. Nyt voitkin tehdä muistitestin, montako erilaista laudan nimeä jutussa mainituista yhdeksästä muistat!

Artikkelin tekstin kirjoitti Ilkka Murto ja kuvat otti Herkko Halme.

Bookmark the permalink.

Comments are closed.